Zwemmen, de gezondste manier van bewegen

Zwemmen is een cardiosport. Dat betekent dat je vooral aan je conditie werkt. Ook voor hart en longen is zwemmen goed. Zoals bij alle sporten vergroot je longinhoud. Zelfs als je maar één keer per week zwemt voel je je fitter. Ook gaat de gezondheid van je hart en bloedvaten erop vooruit. Het water draagt je lichaam voor 90%, op die manier train je je conditie zonder heftige impact op je skelet die je bij het hardlopen wel hebt.  Je lichaam voelt soepeler aan, doordat spieren en gewrichten zich ontspannen. Je gebruikt ze op een niet-belastende manier.

Hoe komt het dat zwemmen zo gezond is?

  • In het warme water functioneren stijve spieren veel beter. Zwemmen is sowieso goed voor je spieren. Ze ontspannen door de bewegingen die je in het water maakt. Sporten op het droge vergt veel meer van je spieren.
  • Ook werkt het geestelijk ontspannend.
  • Verder is het goed voor je hart en je longen.

Veranderingen in je lichaam

  • Je lichaam voelt soepeler aan, doordat spieren en gewrichten zich ontspannen. Je gebruikt ze op een niet-belastende manier.
  • Je ademcapaciteit wordt steeds groter, waardoor je langere afstanden kunt zwemmen.
  • Na verloop van tijd bereik je met baantjes trekken dat de snelheid toeneemt en de hersteltijd na de inspanning afneemt.
  • Goed getrainde zwemmers kunnen bovendien lang bewegen met een hoge hartfrequentie.

Goed voor de spieren
Als je last hebt van je spieren biedt zwemmen een uitkomst. Dit komt doordat je in het water geen last hebt van de zwaartekracht en de schokbelasting in het water minimaal is. Voor mensen met reuma, rug- en rsi-klachten biedt zwemmen dan ook veel voordelen. Na een kwartier in het water ontspannen de spieren zich. Hierdoor kun je je vloeiender bewegen en voel je je ontspannen. Daarnaast verlicht het de pijn en verstevigt het de houdingsspieren.

Ontspanning
Als je last hebt van stress en gespannen spieren is zwemmen een goede oplossing. Bewegen in water heeft namelijk een ontspannen werking op de geest, waardoor stress wordt verminderd. Je zult zien dat je na afloop ontspannen het zwembad uit stapt.

Afvallen
Wanneer je wilt afvallen, is het belangrijk dat je daarbij sport. Korte explosieve sporten, zoals fitness en hockey, zijn dan minder geschikt. Je lichaam verbrandt dan namelijk koolhydraten in plaats van vetten. Die verbrand je wél door aan duursport – bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, fietsen en zwemmen – te doen. Hoeveel calorieën je uiteindelijk met zwemmen verbrandt, heeft te maken met hoe lang je gaat zwemmen en hoe vaak.